Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan 1430H




Assalamulaikum sahabat-sahabat seperjuangan,

Bersempena memasuki bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini saya dan keluarga ingin mengambil peluang mengucapkan Selamat menyambut bulan Ramadhan dan dikesempatan ini saya ingin menyusun sepuluh jari memohon kemaafan zahir dan batin.

Sudah pasti banyak majlis-majlis ilmu akan dan telah diadakan, untuk pengetahuan sahabat-sahabat sepanjang bulan Ramadhan yang mulia ini Pusat Islam dengan kerjasama Masjid al-Malik Khalid telah mengadakan kelas Talaqqi kitab-kitab turasy (kitab lama). Antara kitab-kitab yang diperbincangkan adalah seperti di atas:
Marilah kita mencari kelapangan untuk menghadiri majlis Ilmu yang sentiasa dipayungi oleh sayap-sayap Malaikat..
Di sini saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang diperoleh semasa mendengar Tazkirah Ramadhan, Marilah kita renungkan erti Ramadhan yang sebenar iaitu, kepanasan..., Jika kita renungi firman Allah : " Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa sebagaimana yang telah diwajibkan oleh umat sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa" Al-Baqarah 1:183
Kita dapat fahami bahawa ibadah puasa yang telah kita lakukan ini telah pun dilakukan oleh umat-umat terdahulu seperti umat nabi Daud yang telah diturunkan kitab Taurat yang mengandungi Syariat dan Akhlaq. Jika diambill contoh zaman nabi Daud a.s Allah telah mewajibkan umatnya berpuasa iaitu selepas waktu isyak hinggalah waktu maghrib. Manakala Jika dilihat pada zaman nabi Musa, Allah telah menurunkan kitab Taurat yang menjadi pegangan bagi umatnya berpuasa dengan tidak boleh berkata-kata. Begitulah sedikit perbandingan puasa oleh umat-umat terdahulu. Jika difikirkan Allah telah banyak mempermudahkan amalan berpuasa bagi umat akhir zaman ini. Wallahualam..
P/S: Minta respon dari sahabat-sahabat sekalian..

No comments: